„La Mama”. Cand povestile de succes se croiesc si pe lectii de business

In urma cu 20 de ani la coltul unei mese dintr-un mic local de pe strada Barbu Vacarescu incepea povestea primei retele de restaurante cu capital romanesc: „La Mama”.

Scris de Laura-Georgiana Cioba, Luni, 11 Martie 2019

„Eram cu o mana de prieteni, asa a aratat lansarea la acea vreme. Nici nu visam la altceva la acel moment, insa mare si placuta ne-a fost mirarea cand la intervale scurte de timp, localul nostru a inceput sa se umple de clienti”, ne povesteste emotionat Catalin Mahu, fondatorul si CEO-ul lantului de restaurante.

angajat la mama_1

Demarata in luna februarie a anului 1999, afacerea a evoluat in asa fel incat in cei 20 de ani, lantul de restaurante „La Mama” a ajuns sa ofere servicii unui numar de aproximativ 15 milioane de clienti. O cifra si o perioada de activitate care ar face mandru orice antreprenor, mai ales daca tinem cont de faptul ca in acesti 20 de ani provocarile s-au regasit la aproape fiecare pas.

Reteta de succes este presarata si cu momente dificile

Criza din 2009, trenduri de piata care se modificau mai rapid decat „candelabrele pe care le schimbam in locatiile noastre”, precum compara Catalin Mahu, lipsa fortei de munca – sunt doar o mica parte din lista „testelor” prin care a fost nevoit sa treaca si business-ul „La Mama”.

,,Cred ca ceea ce am invatat in cei 20 de ani de activitate in aceasta industrie este ca fara oameni de buna calitate, loiali si care sa vrea sa construiasca alaturi de tine, nu poti sa reusesti. Este o piata dura, in care sa crezi ca tu poti sa le faci singur pe toate si ca numai tu stii ce e bine este total gresit. Au fost 20 de ani de provocari, momente cu suisuri si coborasuri. Dintre acestia, 2008 a fost anul cu cele mai mari incasari si existat o dezvoltare care se tesa intr-un stil nebunesc in care nu era atat de important doar sa faci profit, ci sa reinvestesti in deschiderea unor noi locatii. Din nefericire, criza din 2009 ne-a inselat asteptarile si usor-usor a trebuit sa inchidem patru unitati, ceea ce a condus la o scadere a cifrei de afaceri sub jumatatea celei inregistrate in 2008,” ne-a marturisit fondatorul.

„Criza fortei de munca este in fapt si o criza a clientilor”

Sigur, ne place sa povestim si, deopotriva sa ascultam povesti de succes deoarece, de cele mai multe ori asociem expunerea si enumerarea esecurilor cu prezentarea propriilor slabiciuni, ceea ce ne da impresia ca devenim vulnerabili in fata competitorilor si chiar a clientilor. Un sablon pe care nu l-am intalnit la Catalin Mahu, ba dimpotriva. Intrebat cum a rezistat pe piata atata timp, fondatorul lantului de restaurante „La Mama”, nu s-a sfiit sa ne explice ca business-ul acesta nu este incununat doar de momente de succes.

„Sa stiti ca si noi ne intrebam cum am rezistat atata timp (zambeste senin). Stiu ca suna a cliseu, dar pentru noi pe primul plan in toti acesti 20 de ani a fost clientul. Cred ca am fost prima retea de restaurante care a avut coada la intrare. Evident ca atunci cand a inceput criza a scazut si numarul clientilor. Acest lucru a fost un soc si pentru noi si a trebuit sa ne resetam ca sa putem face fata unui lucru nou cu care nu eram obisnuiti. In cei 20 de ani de activitate trebuie sa recunosc ca am luat si decizii mai putin bune. Un exemplu in acest sens este cea luata in 2013, atunci cand am decis sa deschidem restaurante la malul marii. Am avut asteptari mult mai mari, in plus sezonul ne-a taxat si am fost nevoiti sa le inchidem. (...) Au trecut anii, si iata ca acum peste noi a venit o alta „criza” – cea a lipsei fortei de munca. Si, atentie, aceasta nu este numai o criza a fortei de munca, ci este si o criza a clientilor, caci in momentul in care iti pleaca din tara aproximativ 3-4 milioane de persoane ajungi sa te confrunti nu doar cu lipsa de personal, ci si cu un numar mai mic de clienti care-ti trec pragul restaurantului”.

Ca orice antreprenor care-si desfasoara activitatea in industria HoReCa, Catalin Mahu nu a ocolit sa ne vorbeasca mai in amanunt despre una dintre cele mai mari provocari din acest moment: lipsa fortei de munca. Potrivit patronatelor din industrie, deficitul fortei de munca din acest sector se ridica astazi la minimum 100.000 de angajati. ,,In ultimii 10 ani, in care noi am operat doua restaurante pe litoral, am reusit sa angajam intr-un sezon intreg maximum 10 oameni. De aceea, la fiecare inceput de vara am plecat din Bucuresti cu o echipa formata din cei 100 de oameni de care era nevoie ca sa acoperim buna desfasurare a intregii activitati. Nereusind sa angajam in ritmul in care ne era noua necesar, am realizat ca o solutie mai buna ar fi sa renuntam la cele doua restaurante care cumulau o cifra de afaceri de 700.000 de euro. Si asta pentru ca stiam ca fara o echipa constanta vom avea variatii ale produselor si serviciilor, iar clientul ne va sanctiona”, ne-a mai marturisit Catalin Mahu.

DSC_0007_1

Cu toate acestea, fondatorul lantului de restaurante „La Mama” ne-a specificat ca nu a apelat si, deocamdata nu se gandeste sa angajeze personal strain: „in acest moment, noi nu avem niciun angajat de o alta nationalitate decat romana. Si ridic acum o problema foarte serioasa: de ce sa aduc, de exemplu, un pakistanez si sa ma chinui sa-l „scolesc” cand pot sa fac acest lucru cu un roman? Teoretic, multi romani au plecat din tara pentru o viata mai buna. Nu toti au o viata buna peste granita. Deci, trebuie sa gasim solutia ca sa-i aducem inapoi”.

Ca planuri de viitor, Catalin Mahu a recunoscut ca-si doreste ca in acest an sa mai deschida cel putin doua restaurante in Bucuresti, singura problema care-l impiedica sa-si indeplineasca doleanta este faptul ca la acest moment nu a gasit spatii. Potrivit acestuia, un restaurant cu un spatiu de peste 200 de metri patrati (70-90 de locuri) ar inseamna o investitie de aproximativ 200.000 de euro.

Lantul „La Mama” opereaza in prezent 6 restaurante si numara 230 de angajati, din care 74 au o vechime de la 5 pana la 20 de ani in cadrul companiei. In ultimii doi ani, investitiile realizate cu renovarea restaurantelor s-au ridicat in jurul sumei  de  300.000 de euro.