9 din 10 romani declara ca vor returna ambalajele dupa introducerea SGR

Romanii considera ca introducerea Sistemului Garantie-Returnare (SGR) la nivel national va determina adoptarea unor obiceiuri mai responsabile in randul populatiei in ceea ce priveste reciclarea ambalajelor de plastic, sticla sau metal, conform unui studiu realizat de Alianta Producatorilor de Bauturi, prin intermediul Kantar Romania.

Scris de Agro Food, Joi, 22 Iulie 2021
Ca urmare, 9 din 10 romani declara ca sunt de acord cu implementarea Sistemului Garantie-Returnare pentru ca isi doresc ca acesta sa fie o solutie prin care devin mai constienti de responsabilitatea pe care fiecare persoana o are pentru protejarea mediului inconjurator si pentru a-l mentine curat.
 
“Studiul a masurat modul in care romanii se raporteaza la gestionarea deseurilor, in special modul in care comportamentul lor se va schimba odata cu implementarea Sistemului Garantie-Returnare. Estimam ca anual in Romania sunt puse pe piata aproximativ 6 miliarde de ambalaje si ne bucuram ca exista o atitudine pozitiva din partea consumatorilor pentru introducerea unei astfel de masuri. Astfel, ei vor avea o infrastructura mai accesibila pentru reciclarea ambalajelor de plastic, metal sau sticla.”, declara Alice Nichita, reprezentant al Aliantei Producatorilor de Bauturi si Presedinte al Asociatiei Nationale pentru Bauturi Racoritoare.
 
Sistemul Garantie-Returnare reprezinta un sistem in care consumatorul va plati o garantie de 0,50 RON atunci cand va cumpara o bautura de la un comerciant. Dupa golirea ambalajului, consumatorul va trebui sa il aduca intr-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianti. In schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi inapoi, pe loc, valoarea garantiei platite initial. Sistemul vizeaza ambalajele primare de unica folosinta: sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1L si 3L.
 
“Ca producatori de bauturi, ne-am asumat cerintele pe care industria le are ca parte a principiului Raspunderii Extinse a Producatorului, iar implementarea Sistemului Garantie-Returnare este esentiala pentru Romania. Un astfel de sistem si-a demonstrat eficienta in alte state europene, iar studiul ne arata ca exista deschidere si din partea romanilor. Ne bucuram ca suntem foarte aproape de a avea cadrul legislativ care va stabili regulile de functionare ale unui sistem ce reprezinta o solutie reala pentru a atinge tintele de colectare selectiva ale tarii noastre.”, declara Julia Leferman, reprezentant al Aliantei Producatorilor de Bauturi si Director General al Asociatiei Berarii Romaniei.
 
Rezultatele studiului realizat de Alianta Producatorilor de Bauturi cu sprijinul Kantar Romania ne arata si principalele motivele pentru care romanii ar recicla mai des, frecventa si modul de returnare a ambalajelor, dupa introducerea SGR, astfel:
• Pentru 44% dintre respondenti, principalul motiv pentru care ar returna ambalajele ar fi protejarea mediului inconjurator, 32% ar returna pentru a avea un ambient mai curat, iar 10% au mentionat ca motiv principal pentru care ar returna ambalajele faptul ca deja recicleaza sau sustin reciclarea;
• 59% dintre respondenti declara ca ar returna ambalajele o data pe saptamana;
• 87% ar fi dispusi sa returneze prin intermediul aparatelor automate;
• 83% ar returna ambalajele catre centrele de colectare ale magazinelor de proximitate, iar 81% catre supermarketuri si hipermarketuri;
• 89% dintre respondentii care nu au reciclat ambalajele bauturilor in ultimul timp declara ca isi doresc sa aiba centrele de colectare in apropierea locuintei, iar 48% isi doresc sa stie ce se intampla cu ambalajele returnate, dupa ce acestea sunt preluate din punctele de colectare.
 
Studiul a fost realizat in septembrie 2020 de catre Alianta Producatorilor de Bauturi, formata din Asociatia Nationala a Producatorilor de Bauturi Racoritoare si Asociatia Berarii Romaniei, prin intermediul Kantar Romania. In cadrul studiului au fost chestionate 802 persoane prin metoda CATI, la nivel national si 623 de persoane din mediul urban prin metoda CAWI. Esantionul a fost cuprins din respondenti barbati si femei cu varsta intre 18-65 ani, care au cumparat cel putin una dintre bauturile de interes (bere, suc, apa imbuteliata, vin imbuteliat sau bauturi spirtoase) in luna anterioara realizarii studiului.
 
Despre Alianta Producatorilor de Bauturi
Asociatia Berarii Romaniei si Asociatia Nationala pentru Bauturi Racoritoare s-au reunit in Alianta Producatorilor de Bauturi din Romania, o initiativa a industriei producatorilor de bauturi cu scopul de a raspunde cerintelor legislatiei UE si ale Romaniei privind responsabilitatea extinsa a producatorului (REP) si de a sustine implementarea Sistemului Garantie-Returnare (SGR) in Romania.
 
Despre Asociatia Berarii Romaniei
De 17 ani, Asociatia Berarii Romaniei reprezinta vocea comuna a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt sa sprijine dezvoltarea unui sector durabil, sa promoveze un mediu competitional transparent, sa asigure un tratament egal si corect in fata institutiilor de reglementare si sa educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile si consumul responsabil de bere. Din 2008, Asociatia Berarii Romaniei a devenit parte a marii familii a producatorilor de bere europeni, aderand la organizatia Berarii Europei, fondata in 1958 la Bruxelles.
 
Membrii sai actuali sunt importanti producatori de bere din Romania: BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES si MARTENS, alaturi de microberaria CLINICA DE BERE. Impreuna, cei sase producatori furnizeaza 85% din cantitatea de bere consumata in Romania.
 
Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA si ASOCIATIA PRODUCATORILOR DE HAMEI DIN ROMANIA. Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilitatii, in sensul eficientizarii consumului de apa si de energie in productia de bere sau in reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse in circulatie voluntar.
 
Despre Asociatia Nationala a Bauturilor Racoritoare
ANBR (Asociatia Nationala a Bauturilor Racoritoare) este asociatia reprezentativa a industriei de bauturi racoritoare din Romania. ANBR contribuie activ la sustenabilitatea industriei bauturilor racoritoare in Romania, cresterea profesionalismului si conduitei etice de operare pe piata locala si imbunatatirea continua a calitatii produselor si serviciilor oferite de reprezentantii acestei industrii. De asemenea, ANBR militeaza pentru impunerea si mentinerea unor standarde de igiena, siguranta alimentara si calitate impuse si implementate la nivel european, pentru informarea corecta a consumatorilor si pentru promovarea comportamentului responsabil al membrilor asociatiei in problema nutritiei echilibrate si a ingredientelor folosite de acestia.
Din ANBR fac parte cei mai importanti producatori de bauturi racoritoare din industria romaneasca, precum, Coca-Cola HBC Romania, Coca-Cola Romania, PepsiCo, Romaqua Group Borsec, Maspex Romania, Parmalat, Red Bull, Pfanner, dar si operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome sau ambalaje ca Dohler si Tetra Pak.