Elevii liceelor agricole, viitori fermieri sau studenti

Unu din trei elevi ai liceelor agricole intentioneaza sa-si inceapa propria afacere sau sa o continue pe cea a familiei, conform unui studiu realizat de Centrul Roman de Politici Europene pentru Consortiul „Crestem prin Educatie Agricola” (CEA), consortiu de organizatii care militeaza pentru sprijinirea invatamantului preuniversitar agricol.

Scris de Agro Food, Vineri, 02 Iulie 2021
Conform studiului, liceele tehnologice cu profil agricol reprezinta o optiune de cariera si pentru un viitor mai bun pentru elevii din mediul rural.
 
Aproximativ un sfert dintre elevii liceelor si scolilor profesionale cu profil agricol si-au egalat sau si-au depasit deja parintii din punctul de vedere al nivelului de educatie, prin simplul fapt de a promova in clasa a IX-a. Astfel, cercetarea arata ca liceele tehnologice cu profil agricol reprezinta o sansa a acestor copii – printre putinele care li se ofera – de a avea un viitor mai bun decat cel al generatiei parintilor lor.
 
De ce aleg copiii liceele agricole: isi doresc o calificare si sa continue munca familiei
Patru din zece elevi au ales sa se specializeze in agricultura datorita implicarii familiei in agricultura si/sau in domenii conexe, pentru 2 din 10 elevi acest motiv fiind important si foarte important. Peste jumatate (54%) dintre actualii elevi ai liceelor agricole au cel putin un membru al familiei care lucreaza intr-o forma sau alta in agricultura, iar 8% dintre elevi au cel putin un membru al familiei care a accesat fonduri europene pentru activitati agricole si / sau domeniu conex, conform studiului; majoritatea relativa o reprezinta aceia ai caror familii practica agricultura pe exploatatii cu suprafete mai mici de 4 hectare (41%).
 
In urma initiativelor consortiului CEA de a imbunatati campaniile de promovare ale liceelor prin targetarea elevilor care provin din familii care lucreaza in agricultura, liceele au inceput sa atraga elevii care inteleg ca agricultura este un domeniu interesant si de viitor si ca, dupa terminarea studiilor, ar putea duce mai departe afacerea familiei.
 
Elevii liceelor agricole, motivati de perspectiva de a se lansa in afaceri
Elevii liceelor agricole sunt puternic impulsionati de perspectiva antreprenoriatului, arata studiul. Astfel, 1 din 10 elevi au mentionat, ca motiv pentru care au ales un astfel de liceu, posibilitatea de a-si deschide propria afacere dupa absolvire. Ponderea celor care declara ca intentioneaza sa isi deschida o afacere in domeniu, daca ii adaugam si pe cei care nu se gandisera la aceasta optiune atunci cand si-au ales liceul, este insa dubla (21%). Motivul este ca pe parcursul liceului mai multi elevi descopera „gustul” antreprenoriatului, in mare masura gratie contactului cu practica reala a agriculturii. Cursurile de educatie antreprenoriala sunt bune dar nu si suficiente. Elevii ar prefera ca acestea sa includa sesiuni de mentorat, dar si cum se leaga locul potrivit de munca cu diverse finantari.
 
Aceasta inclinatie catre antreprenoriat este confirmata de dorinta elevilor de a insista asupra aspectelor practice ale studiilor liceale. De exemplu, 18% dintre elevii care au efectuat stagii de practica si-au gasit singuri firmele unde sa le faca, fara sprijin din partea scolii. Pe de alta parte, este clara nevoia de a le asigura acestor copii oportunitatile de a face practica: 42% dintre elevi si-au indeplinit stagiile de practica doar la scoala, iar 23% preponderent la scoala. Numai 22% dintre copii au facut practica preponderent la un operator economic si doar 12% doar la firme.
 
Conform datelor studiului, intentia de a incepe o afacere in agricultura sau intr-un domeniu conex este mai probabila in randul baietilor, a elevilor de liceu de la profilele de agricultura si agroturism, a elevilor care au participat in vizite de studiu, precum si a elevilor ale caror familii detin o afacere in agricultura si a celor cu abilitati antreprenoriale. Pentru a incepe o afacere in agricultura, elevii declara ca au nevoie de mai multa experienta practica, mentorat si sprijin material.
 
Aproximativ 70% dintre respondenti s-au declarat multumiti si foarte multumiti de calitatea predarii si continutul materiilor studiate. Patru din zece elevi au beneficiat de educatie extra-curriculara, educatie antreprenoriala (complementara orelor de antreprenoriat obligatorii) si au participat la vizite de studiu pe lantul valoric, o initiativa a programului CEA. Utilitatea perceputa a vizitelor de studiu pentru intelegerea functionarii unui agribusiness este relative crescuta in randul elevilor chestionati, pe ansamblu 53% dintre respondenti declarand ca au dobandit multe cunostinte noi. Un element recurent care a reiesit din interviuri este faptul ca elevii isi doresc cel mai mult sa aplice notiunile teoretice in laboratoarele, atelierele si fermele didactice ale liceelor, ca si mai multe activitati de invatare bazata pe munca relevante pentru specializarea lor (de exemplu horticultura, medicina veterinara etc.).
 
Practica in ferme reale tripleaza sansele ca un elev sa isi continue studiile la urmatorul nivel Dupa terminarea liceului sau a scolii profesionale, o majoritate relativa a respondentilor (45%) intentioneaza sa se angajeze. Factorul determinant este, pentru acesti copii, experienta de practica la un operator economic. „Aceasta experienta”, noteaza studiul, „creste cu 86% sansele ca un elev sa intentioneze sa se angajeze in domeniul in care s-a pregatit pe parcursul liceului.”
 
Copiii care doresc sa isi continue studiile (la nivel universitar sau obtinand noi calificari) reprezinta o treime (31%) din totalul respondentilor. Cu privire la acestia, studiul noteaza impactul puternic al orelor de antreprenoriat: „Cel mai puternic predictor [al intentiei de a-si continua studiile in domeniu] este participarea elevului la ore de educatie antreprenoriala. [Aceasta] tripleaza sansa ca un elev sa-si doreasca sa-si continue studiile in domeniul agricol. Si participarea la vizite de studiu pe lantul valoric influenteaza semnificativ, dar in mai mica masura aceasta intentie.”
 
In general, optiunea de continuare a studiilor la nivel universitar vizeaza centrele universitare din proximitate (Cluj-Napoca, Timisoara, Craiova, Iasi, Bucuresti) si este legata de specializarea studiata in liceu, cu precadere medicina veterinara, inginerie zootehnica sau agronomie.
 
„Daca nu inveti, ajungi la agricol”, o idee preconceputa care pierde teren
„Rezultatele acestei cercetari reflecta dorinta copiilor de la tara de a-si construi un viitor”, afirma Crenguta Barbosu, senior program manager Agricultura si Dezvoltare Economica al Fundatiei World Vision Romania, organizatie membra CEA. „Iata ca 4 din 10 elevi au ales o specializare agricola ca prima optiune. Ei provin din familii care sunt implicate in agribusiness si vor fie sa lucreze in fermele parintilor, fie sa-si construiasca propria afacere. Este un success pentru liceele agricole care incep sa atraga tineri motivati si o satisfactie pentru noi, deoarece efortul nostru de 6 ani produce rezultate. Dar cel mai important este ca tinerii si parintii incep sa intrevada beneficiile educatiei in agricultura.”
 
Desi, in ultimii ani multe scoli si-au imbunatatit relatia cu comunitatea locala, consortiul CEA considera ca o relatie mai stransa poate fi o solutie pentru recrutarea elevilor cu adevarat interesati de domeniul agricol si pentru asigurarea unor experiente mai bune de invatare. Pe de o parte, scolile trebuie sa se implice in informarea familiilor care au afaceri in agricultura despre avantajele educatiei agricole. Pe de alta parte, relatia cu agribusinessul devine esentiala pentru asigurarea experientelor practice de invatare pentru elevi – internship, vizita de studiu sau practica.
 
Sondajul a fost efectuat online, pe un esantion de 882 de elevi din anii terminali (clasa a XI-a si a XII-a) de la 51 de unitati de invatamant. Datele calitative au fost colectate prin intermediul a 36 de interviuri semi-structurate cu elevi din sase scoli.
 
In prezent, in Romania au mai ramas doar 57 de licee cu profil tehnologic si agricol, fata de 120 cate erau in urma cu 20 de ani. Pentru invatamantul liceal de zi, la admiterea din acest an, la clasa a IX-a, sunt disponibile 3.318 locuri, in vreme ce pentru scoala profesionala sunt disponibile 2.380 de locuri, mai multe detalii despre specializari si ofertele educationale fiind publicate pe site-ul consortiului educatieagricola.ro. Absolventii claselor a opta vor complete fisele de inscriere la liceu in perioada 16-22 iulie, iar repartizarea computerizata va avea loc pe 24 iulie.