Elvetia testeaza livrarea de mancare la domiciliu cu masini fara sofer

Elvetia intentioneaza sa testeze viabilitatea masinilor autonome intr-un nou sector, cel al livrarii de mancare la domiciliu, scrie agentia EFE.

Scris de Agro Food, Miercuri, 13 Ianuarie 2021
Experimentul se deruleaza la Universitatea Politehnica din Lausanne, unde, de trei luni, un mic autovehicul care circula prin campus cu sase kilometri pe ora livreaza alimentele solicitate de studenti si strange chiar si vasele murdare.
 
"Desi in campus sunt putini studenti si personal din cauza COVID-19, cei din Universitate sunt entuziasmati de micuta noastra masina galbena si sunt dispusi sa faca parte din proiect", a declarat pentru EFE Eric Imstepf, director al Mobility Lab, consortiul de guverne locale si universitati din spatele proiectului.
 
Proiectul a fost botezat ADORE (sigla in engleza de la Comenzi de la Restaurante Livrate Autonom) si nu doar ca studiaza comportamentul autovehiculului autonom, ci si interactiunile pietonilor cu el, prin 15 senzori, cinci camere, un ecran tactil si o antena cu conexiune la satelit, relateaza EFE.
 
O initiativa pe care Serviciul postal o urmareste cu atentie Autovehiculul are aceeasi culoare galbena si logotipurile furgonetelor postale din Elvetia, fiindca si aceasta companie se afla in spatele proiectului pentru a vedea daca autovehiculul autonom poate distribui scrisorile si pachetele, desi, deocamdata, este o posibilitate pe termen lung.
 
"Swiss Post utilizeaza testul pentru a intelege mai bine aceasta tehnologie si a evalua posibilele utilizari(...) dar deocamdata lipseste o modificare a reglementarilor actuale pentru a permite autovehiculelor autonome sa circule pe strazi fara supraveghere", a explicat Imstepf.
 
Aceasta supraveghere se face acum de catre o persoana care insoteste autovehiculul in traseele prin campusul de la Lausanne, unde preia mancarea din restaurantul universitatii si trimite mesaje celui care a facut comanda informandu-l in legatura cu momentul ajungerii la destinatie, precum si cu un cod pentru deschiderea compartimentului unde transporta alimentele.
 
Autovehiculul a fost construit de firma Neolix din China, una dintre tarile unde aceasta tehnologie se dezvolta rapid. "China a adoptat aceasta tehnologie cu viteza, in special in timpul acestei pandemii, si Guvernul a facut mari eforturi pentru a o promova", ceea ce a facilitat aparitia multor companii in sector, a subliniat directorul Mobility Lab. Alte utilizari: Spitale, linii de autobuze...
 
In opinia sa, autovehiculele autonome vor revolutiona in viitor sectoare precum serviciul de posta, desi deocamdata este mai viabila utilizarea vehiculelor mai lente in anumite incinte, precum centrele medicale, si de, aceea, Swiss Post si Mobility Lab le-au testat si la Spitalul din Lugano.
 
Fara a iesi din Elvetia, aceste institutii testeaza de ceva vreme primul proiect pilot din lume de miniautobuze fara sofer in centrul orasului turistic Sion. Aceste experimente demonstreaza interesul pentru o noua forma de mobilitate care, desi inca prezinta riscuri si ridica intrebari, ar putea deveni in cativa ani sau zeci de ani ceva foarte prezent in vietile noastre, mai scrie EFE.
 
"Intelegem, de exemplu, preocuparile din punct de vedere legal, deoarece legislatiile actuale nu sunt concepute pentru autovehicule autonome si continua sa existe intrebarea cine detine responsabilitatea in cazul unei masini fara sofer", a subliniat Imstepf.
 
O alta problema de luat in calcul va fi acceptarea sau nu a acestor autovehicule de catre utilizatori, desi, potrivit responsabilului Mobility Lab, sondajele care s-au facut in Elvetia demonstreaza ca exista destul interes in randul opiniei publice. "Exista diferente in functie de varsta, gen si nivel de educatie....se pare ca, in medie, femeile sunt mai sceptice decat barbatii in ceea ce priveste mobilitatea autonoma si ca persoanele cu un nivel mai ridicat de educatie demonstreaza o mai mare incredere decat restul", a mai semnalat Imstepf.