Floarea soarelui ca brand de tara - propunerea inedita a unui antreprenor roman

Un antreprenor din Salaj ce conduce o cooperativa agricola ce lucreaza in sistem ecologic propune floarea soarelui ca brand de tara, in conditiile in care Romania este pe primul loc in Uniunea Europeana la productia de floarea soarelui, iar ulei obtinut din aceasta planta are calitati superioare chiar si uleiului de masline.

Scris de Agro Food, Miercuri, 25 Noiembrie 2020
Presedintele consiliului de administratie al cooperativei agricole Fermele Ecologice Silvania, Dacian Badea, considera ca daca maslinele pot fi un brand national pentru Grecia, si floarea soarelui ar putea fi un brand national pentru Romania, daca s-ar procesa pe plan local si nu s-ar exporta sub forma de seminte.
 
“Romania este cel mai mare producator de floarea soarelui din Uniunea Europeana si cand am citit pentru prima data informatia asta, brusc m-am dus cu gandul la Grecia si maslinele produse acolo. Maslinele sunt un simbol national in aceasta tara. Practic nu poti merge in Grecia si sa nu cumperi ulei, sa nu consumi ulei, sa nu te intalnesti cu un produs pe baza de masline, ca e ulei, ca e sapun, crema sau parfum. Noi producem floarea soarelui si o ducem cu camioanele in Europa. Cum am putea insa face? Fiind cel mai mare producator din Uniunea Europeana, noi am putea promova floarea soarelui si am putea sa o folosim astfel incat sa devina un simbol pentru Romania. E frumoasa, e galbenul din mijlocul tricolorului nostru, se intoarce mereu dupa soare. Am fost atata timp cu privirea plecata noi, ca si natie. E un simbol sa stai cu fruntea sus, sa crezi in tine si sa ai un reper. Putem face diverse produse din floarea soarelui si sa exportam aceste produse, sa nu ducem semintele peste granita. Trebuie sa le procesam aici in tara si, cu timpul, Romania sa fie floarea soarelui. Cand spui Romania, asociezi numele cu floarea soarelui”, a declarat Dacian Badea.
 
Cooperativa pe care acesta o conduce produce deja un ulei ecologic de floarea soarelui care, potrivit lui Dacian Badea, are proprietati superioare uleiului obisnuit, de consum, si chiar uleiului de masline, iar acest ulei ar putea fi un prim pas spre concretizarea propunerii antreprenorului din Salaj.
 
“Noi am facut un pas in directia asta. Am facut acest ulei. In general, uleiul de floarea soarelui este un produs foarte cunoscut in gospodariile romanilor, care il folosesc la gatit. In general, uleiul din comert este unul ieftin, produs din soiuri de floarea soarelui linoleice, cu o concentratie de acid oleic de circa 26% sau Omega 9. Ce caracteristici are uleiul pe care noi il producem? Odata ca este ecologic, este presat la rece, adica printr-o presare mecanica, un fresh de floarea soarelui fara nimic adaugat si nimic scos din el, spre deosebire de alte uleiuri care se proceseaza industrial si folosesc chiar solventi pe baza de benzina si de petrol (...) Pe urma, el este extravirgin, adica este obtinut din prima presare. Alte uleiuri sunt obtinute prin presari repetate. Mai este o componenta, cea mai importanta. Uleiul nostru este produs dintr-o specie cu un continut foarte ridicat de acid oleic, mai exact 85% Omega 9. Uleiul grecesc de masline are 70% concentratie de acid oleic, iar in lume este considerat foarte sanatos. Floarea soarelui are o concentratie mult mai mare, de 85%. Este ca un medicament si ajuta la formarea colesterolului bun”, subliniaza presedintele Fermelor Silvania.
 
In opinia sa, ar trebui ca si piata sa inteleaga si sa aprecieze calitatile uleiului de floarea soarelui, iar initiativa sa sa fie sprijinita si de alti producatori romani.
 
“Avem un produs atat de curat, de simplu, de frumos. L-am pus intr-o sticla frumoasa, am pus o eticheta care sa povesteasca despre ce este in interior. Ar fi foarte bine daca publicul, piata ar reusi sa inteleaga ce inseamna acest “high oleic”, concentratia aceasta mare de acid oleic intr-un produs facut in Romania, dintr-o floarea soarelui crescuta la noi, cat este de sanatos, cat de mult il poti aprecia. Noi vom incerca si sa-l exportam, sa fie un produs care sa ne reprezinte. Acesta este micul nostru pas, mica noastra contributia la ideea de a face din floarea soarelui un simbol national. Daca si altii vor contribui, se poate intampla”, conchide Dacian Badea.
 
Cooperativa din Salaj are circa 100 de angajati si reuneste sase fermieri ce cultiva in sistem ecologic circa 2.200 hectare de teren agricol, creste tot ecologic 1.300 de vaci din rasa Baltata Romaneasca si produce 14 tone de lapte ecologic pe zi.
 
In plus, aici se produse uleiul amintit anterior si, recent, o gama de produse ecologice din lapte, precum telemea, branza proaspata, branza crema, unt si smantana.
 
“Cele trei componente, ecologia, asociere si lantul scurt, “de la furca la furculita”, le-am realizat pe toate. Ele sunt cele mai promovate teme si idei ale Uniunii Europene, dar si ale Romaniei si, practic, noi am anticipat foarte bine aceste cerinte si, practic, as zice ca am putea fi un etalon in domeniu”, precizeaza Dacian Badea.
 
Cooperativa s-a dezvoltat, in principal, prin proiecte finantate din fonduri europene, ce insumeaza, cu contributia proprie a beneficiarului, aproape 12 milioane de euro.
 
Doua din aceste proiecte se afla in prezent in implementare si presupun realizarea unei ferme de bovine pentru reproductie, cu o fabrica de nutreturi si un abator, respectiv o fabrica de procesare lapte.
 
“Cel mai important sprijin a venit din partea acestor fonduri europene, care inseamna Guvernul Romaniei, pe de o parte, si Uniunea Europeana. La aceste fonduri europene, avem contributia noastra proprie, iar pentru ca proiectele sunt curajoase si chiar mari aceasta contributie a insemnat si ajutor din partea bancilor. Lucram in special cu banci cu capital romanesc. Nu in ultimul rand, un ajutor foarte important a fost Fondul de Garantare a Creditului Rural”, mentioneaza presedintele cooperativei.
 
Potrivit acestuia, scopul pe termen lung al cooperativei este de a produse alimente sanatoase si autentice, obtinute in sistem ecologic, la fel ca acum 100 de ani, cand toate produsele erau ecologice.
 
“De ce existam noi ca si companie si pentru ce este tot zbuciumul acesta al nostru? Chiar vrem sa facem o mancare sanatoasa. Vedem incidenta diverselor boli si acum chiar ne confruntam cu o epidemie si vedem cat de importanta e sanatatea. Auzim in jurul nostru diverse probleme de sanatate. Cu cat mancam mai sanatos, cu atat suntem noi, mai sanatosi. Contributia noastra este sa facem o mancare mai sanatoasa. Suntem pasionati de lucru acesta si vrem ca brandul nostru sa fie un etalon, iar cand il intalnesti sa fii sigur ca e vorba de produse cu trasabilitate - de la samanta din brazda, pana la produsul din ambalajul de pe raft, cu un control riguros al sigurantei alimentare si ecologic. Vrem ca produsele noastre, dincolo de a fi bune, sa fie sanatoase”, a mai precizat Dacian Badea.