Ministrul Agriculturii: Schema 'Reteta consacrata' e accesibilla tuturor

'Reteta consacrata' este o schema accesibila tuturor prin care ii obligam pe aceia care au un produs cu specificitate romaneasca, indiferent unde il fac, sa respecte standardele de calitate, a declarat, intr-o conferinta de presa, ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Adrian Oros.

Scris de Agro Food, Miercuri, 22 Septembrie 2021
'Avem o alta schema accesibila tuturor - Reteta consacrata, care respecta toate cerintele Regulamentelor Uniunii Europene. Daca producatorul aplica la o schema de calitate voluntara, ea este valabila tuturor produselor care se comercializeaza in Uniunea Europeana. Pana acum, existau doar niste standarde obligatorii doar pentru cei care produceau in tara, iar cei care produceau un anumit produs in alta parte nu erau obligati sa respecte aceste standarde. De aceea, prin Reteta consacrata obligam pe toti cei care au un produs care are specificitate romaneasca, indiferent unde il fac, sa respecte aceste standarde. Mai avem inca doua scheme de calitate in discutii la Comisie si cand vom finaliza discutiile le vom comunica si pe acelea', a afirmat Oros.
 
Conform ministrului de resort, in cadrul Programului de tranzitie, pentru perioada 2021 - 2022, din cele 3,2 miliarde de euro alocate, peste un miliard de euro merge catre capacitatile de depozitare si procesare, 'in primul rand in ferme'.
 
'Facand anul trecut o analiza a nevoilor, am constatat ca sunt mai multe nevoi si mai multe prioritati care trebuie luate in considerare si finantate consistent in urmatoarea perioada de timp. De aceea, in Programul de tranzitie pentru perioada 2021 - 2022, din cele 3,2 miliarde de euro alocate, peste un miliard de euro este pentru capacitatile de depozitare si procesare, in primul rand in ferme. Noi ne dorim ca fermierii, producatorii de produse primare sa fie primii beneficiari ai acestor masuri de depozitare si procesare. Apoi, am constatat ca produsele romanesti, locale, traditionale sunt foarte slab promovate. Din banii care au fost alocati in perioada 2014 - 2020 pentru promovarea Masurii 3 nu a fost accesat niciun euro. Singura modalitate de a utiliza bani europeni pentru a promova produsele romanesti este aceea de a promova scheme de calitate fie europene, fie nationale, voluntare, care creeaza un avantaj pentru producatorii romani dintr-o anumita zona. Am pastrat sumele in program, nu le-am orientat spre alte programe, desi nu au fost consumate, am notificat la Comisie si am obtinut ca produsul traditional sa fie eligibil pentru aceasta masura, astfel incat toti cei care promoveaza produse traditionale sa acceseze aceasta Schema de calitate si sa beneficieze de bani europeni', a mentionat Oros.
 
Acesta a adaugat ca o alta modalitate de promovarea a produselor romanesti o reprezinta achizitiile publice.
 
'Aceasta strategie am gandit-o cu mediul asociativ si utilizarea banilor europeni pentru promovarea produselor romanesti prin scheme de calitate este doar una din modalitati. Achizitiile publice reprezinta cealalta modalitate. Avem o piata publica de cateva miliarde de euro in fiecare an care nu a fost exploatata. Am reusit sa promovam si aceasta idee si sunt multe Unitati Administrativ- Teritoriale care folosesc acest mecanism in asa fel incat achizitiile de produse pe scheme de calitate romanesti sa fie punctate mai bine si sa castige acele achizitii publice. Dorim ca pentru piata publica locala, pentru toate achizitiile care se fac pentru institutiile din subordinea unei primarii sau Consiliu judetean, produsele locale pe scheme de calitate sa obtina punctaj mai mare, sa fie avantajate fata de alte produse si astfel o sa incercam sa diminuam acel fenomen in care o singura firma castiga o licitatie pentru produse in scoli, iar produsele sunt din afara tarii', a spus Adrian Oros.