Romanii pot afla printr-o simpla scanare toate informatiile despre ouale produse la Rojiste

Consumatorii romani pot afla, printr-o simpla scanare cu telefonul mobil, informatii detaliate despre ouale produse in ferma avicola Rojiste din judetul Dolj, din momentul ouatului si pana ce produsele ajung la raft, odata cu implementarea, in premiera in Romania, a tehnologiei blockchain pentru trasabilitate alimentara.

Scris de Agro Food, Joi, 22 Aprilie 2021
“Am vrut sa facem altfel de pasi catre un produs sanatos si un produs transparent, astfel incat fiecare om sa vada cine suntem noi, ce suntem noi, ce este oul nostru si de ce este diferit. El este diferit pentru ca in primul rand in alimentatia gainii nu mai exista nimic modificat genetic si pentru noi asta a fost o provocare aproape imposibila, dar, pana la urma, cu mari eforturi si cu toti partenerii nostri am reusit. Toata mancarea pe care o dam gainilor este nemodificata genetic, este intr-un procent foarte mare pe baza de cereale, pe care le procuram local, iar restul sroturilor care intra in reteta sunt nemodificate genetic”, a declarat Nicu Duicu, proprietarul fermei Avicola Rojiste, o afacere de familie cu un numar de 20-25 de angajati.
 
Productia de oua a inceput in anul 2017, cu o hala in care erau crescute 15.000 de gaini, dupa ce proprietarii au achizitionat ruinele fostei ferme avicole din comuna, pe care au modernizat-o progresiv. Ouale si-a facut loc pe piata locala si nu numai, acestea aflandu-se in prezent pe rafturile celor mai cunoscute supermarketuri din Romania, cel mai important partener fiind retailerul Carrefour.
 
Duicu spune ca a fost dificil sa intre pe programul retailerului Filiera Calitatii, pentru ca a fost nevoie de o multime de avize si de o asumare in ceea ce priveste respectarea standardelor cerute, insa Carrefour a vazut in ei “un partener de baza care se axeaza pe calitate nu pe cantitate”. Nu exclude ca in viitor sa isi produca in ferma cerealele si chiar sa iasa la export cu produsele sale, insa deocamdata se considera “o ferma micuta” si prefera mai mult parteneriate solide si o livrare la nivel national.
 
In prezent, ferma detine 45.000 de gaini crescute in trei hale deschise, astfel incat acestea au libertatea de a intra si iesi cand vor. Productia lunara intr-o hala este de aproximativ 200.000 de oua, iar pe Filiera Calitatii Carrefour intra intre 75-100% din productia halei dedicate, populata la ora actuala cu 15.000 de gaini. Anual in ferma se produc mai mult de 5 milioane de oua, dar exista o fluctuatie in aceasta privinta, deoarece nu toate gainile sunt la acelasi nivel al ciclului de productie. Gainile ouatoare sunt achizitionate din Ungaria si dau randament in jur de un an si trei luni, ulterior acestea nu mai oua si sunt duse la abatorizare, fiind reinnoit ciclul de productie cu alte pasari.
 
Proprietarul fermei precizeaza ca sistemul de crestere in aer liber este mai complicat si nu multi producatori din industria avicola il aleg. “Intr-o ferma gainile sunt sensibile la orice, mai ales cand sunt libere, ele iau efectul de turma. Cand se sperie una se sperie toate si cand intra in hala se bulucesc unele peste altele. Este foarte dificil sa tii o gaina in liber si de asta foarte putini aleg modul acesta de crestere. Este foarte dificil, dar noi ne-am asumat si ne place”, subliniaza Nicu Duicu.
 
Ferma este in totalitate computerizata, ceea ce face ca la preluarea oualor nimeni sa nu puna mana pe ele, decat atunci cand acestea trebuie sortate si ambalate. Cu ajutorul softului achizitionat de la o firma germana, transmis prin telefon, seful de ferma poate vedea in totalitate comportamentul gainilor, furajarea, apa, climatul.
 
Desi nu a dorit sa precizeze la cat se ridica investitiile efectuate in ferma, Duicu sustine ca acestea au fost semnificative, doar din fonduri proprii si imprumuturi din banca, pentru ca alaturi de achizitia in sine a fermei au fost cumparare si terenuri, adaugand ca se ridica la cateva milioane de euro si “mai mult suflet”.
 
Pandemia nu i-a afectat foarte tare pentru ca inainte cu sase luni de a izbucni criza au renuntat la livrarile oualor direct catre HoReCa. “Am avut niste blocaje, dar au fost perioade scurte pe care nu le luam in calcul”, a mentionat el.
 
In ceea ce priveste consumul de oua, proprietarul firmei doljene a comentat ca acesta este mai mare in general la sarbatorile mari, cum sunt Pastele sau Craciunul, insa in ultimii anii s-a schimbat comportamentul romanilor pentru ca ziua Pastelui din ultimii ani a inceput sa fie foarte aproape de 1 mai si oamenii petrec departe de casa aceste sarbatori, ceea ce largeste perioada de vanzari pe toata perioada acelei luni.
 
In schimb, cele mai mari vanzari la nivel national, circa 55-60% din total, sunt in continuare pentru ouale cu cod 3, respectiv cele provenite de la gaini crescute in baterii, din cauza pretului mai mic. “Incepand de anul acesta Carrefour nu mai comercializeaza sub marca nationala oua cod 3, iar in 2025 speram sub nicio o forma oua cod 3”, a transmis Adrian Spataru, furnizor regional. In prezent, ouale produse in ferma avicola Rojiste pot fi cumparare din reteaua Carrefour la 8,79 lei/10 bucati produsele fiind in promotie, iar in mod normal cu 10,99 lei.
 
Romania a devenit a saptea tara a Grupului Carrefour care foloseste tehnologia blockchain pentru trasabilitatea alimentara, oul fiind cel de-al 36-lea produs pentru care Carrefour aplica la nivel mondial tehnologia blockchain. Pentru aplicarea acestei tehnologii nu plateste producatorul, ci grupul care a implementat programul Filiera Calitatii.
 
In viitorul apropiat tehnologia blockchain va fi si pentru alte produse precum peste, fructe si legume, spun reprezentantii Carrefour. “O sa avem si peste, un pastrav romanesc cat de curand, iar in viitor si alte blockchain-uri. La ora actuala in lume avem pentru pui, portocale, lamai, somon, oua, morcovi, cartofi, banane etc”, a precizat Coline Montini, responsabil Filiera Calitatii & Bio Carrefour Romania.
 
Carrefour isi propune sa extinda tehnologia blockchain la aproape 100 de produse Filiera Calitatii Carrefour in Romania precum si la alte produse marca proprie Carrefour din alte tari.
 
Blockchain este o baza de date digitala securizata, in care sunt stocate toate informatiile transmise de utilizatorii sai. Aplicata sectorului alimentar, aceasta tehnologie permite fiecarui actor din lantul de aprovizionare (producatori, procesatori si distribuitori) sa furnizeze informatiile de care sunt responsabili pentru fiecare lot de produse trimise pe rafturile magazinelor, cum ar fi: date, locatii, cladiri pentru animale, circuit de distributie, tratament medicamentos si alte specificatii.
 
Aplicata lanturilor alimentare, tehnologia devine un beneficiu pentru toti actorii implicati, de la producatori, la clienti. Inovatia raspunde unei nevoi tot mai mari de transparenta a consumatorilor, fata de produsele pe care le achizitioneaza si calitatea acestora. Tehnologia creeaza o conexiune intre consumatori, retailer si producatori.